Co to jest artroza i jak ją leczyć?

Artroza – choroba zwyrodnieniowa stawów

Artroza, czyli choroba zwyrodnieniowa stawów, jest skutkiem procesów biologicznych i mechanicznych. Przyczyn choroby może być wiele jednak najczęściej są to predyspozycje genetyczne, nadwaga, ciężka praca lub intensywnie uprawiany sport. Choroba powoduje zmiany w strukturze stawu i ogranicza jego funkcje ruchowe. Uszkodzeniu podlega chrząstka stawowa, następuje stwardnienie kości w warstwie podchrzęstnej, tworzą się wyrośle kostne i torbiele podchrzęstne. Następuje również zaburzenie funkcji błony maziowej.

Proces zwyrodnienia stawów może rozpocząć się już w drugiej i trzeciej dekadzie życia. Szacuje się, że u około 50% trzydziestolatków w Polsce występują zmiany degeneracyjne. Początek artrozy może przebiegać bezobjawowo. Najwcześniejszym objawem choroby zwyrodnieniowej stawów jest ból, który nasila się podczas ćwiczeń i wysiłku. Z czasem ruchomość stawów jest coraz bardziej ograniczona, pojawiają się przykurcze zgięciowe, a ból zaczyna dokuczać również w nocy. Charakterystycznym objawem artrozy jest powiększanie się i zniekształcenie obrysów chorego stawu. Zwyrodnienie najczęściej dotyka stawów kolanowych i biodrowych.

Dzięki postępom w medycynie i przeprowadzanym badaniom lepiej rozumiemy biologiczne przyczyny choroby zwyrodnieniowej stawów.

Dziś wiadomo, że artroza to nie tylko zużycie chrząstek, ale złożona choroba, która może dotknąć każdego.

Kluczową rolę w jej rozwoju odgrywa agresywny białkowy mediator interleukina-1 (IL – 1), który pobudza zapalenie stawów.

Terapia Orthokine® polega na podaniu pacjentowi białka ochronnego, antagonisty receptora interleukiny-1 (IL – 1Ra) w roztworze surowicy wyprodukowanym z jego krwi.

Nova Clinic jest jednym z niewielu miejsc gdzie pod czujnym okiem doświadczonego ortopedy lek. med. Jana Paradowskiego pacjent zostaje poddany terapii Orthokine® (wcześniej zostaje zebrany dokładny wywiad lekarski potrzebny do zakwalifikowania pacjenta do zabiegu), a następnie kierowany jest na profesjonalną rehabilitację kończącą proces leczenia.

Dowiedz się więcej na: www.sport-med.pl