Masaże dla kobiet w ciąży

Większość kobiet w ciąży cierpi na bóle pleców na odcinkach krzyżowym, piersiowym i szyjnym.
Bólom tym towarzyszą spore obrzęki nóg.

Masaż ciążowy z powodzeniem jest wykonywany w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych.

Cieszy się tam dużym zainteresowaniem i uznaniem przez lekarzy, fizjoterapeutów i położne.

Niestety w Polsce zabieg ten jest mało rozpowszechniony i korzysta z niego niewiele ciężarnych. Smutne jest to, że niewielu specjalistów fizjoterapii w Polsce ma wiedzę na temat masażu prenatalnego i jego wpływu na samopoczucie kobiety. Niewiedza powoduje brak promocji zabiegu i udawanie, iż problem nie istnieje. Kobiety ciężarne pozostają z problemem same i zmuszone do radzenia sobie z bólem domowymi sposobami wychodzą z założenia, że cierpienie jest normalnym elementem ciąży… Nic bardziej mylnego!!!

Poniżej przedstawiamy listę korzyści płynących z masażu prenatalnego:

– masaż wykazuje wybitne właściwości relaksujące, jest to chwila wyjątkowego odpoczynku psychicznego dla kobiety w ciąży,
– działa przeciwobrzękowo i przeciwbólowo,
– jest to odnowa biologiczna dla przemęczonych stawów i mięśni.

Zrozumiałym jest, że dziecko czerpie z tych korzyści pełnymi garściami, bowiem współzależność matki i dziecka nie podlega dyskusji.

Masaż wykonywany jest bezboleśnie, delikatnymi, spokojnymi, płynnymi ruchami lekko ugniatając okolice karku i barków. Masaż wykonywany jest przez doświadczoną i przeszkoloną fizjoterapeutkę.

Przeciwwskazaniami do masażu są:

– pierwszy trymestr ciąży (pierwsze 12 tygodni ciąży);
– ostatni miesiąc ciąży (od 36 tygodnia ciąży);
– krwawienia lub plamienia podczas całej ciąży;
– zażywane leki na podtrzymanie ciąży;
– ciąża mnoga;
– choroby układu sercowo – naczyniowego;
– zapalenie nerek;
– niewydolność nerek;
– stan przedrzucawkowy / rzucawkowy;
– nieprawidłowy przebieg ciąży-dysfunkcja narządów moczowo-płciowych (skręt macicy, skręt albo martwica mięśniaka macicy, skręt torbieli i jajnika, krwawienia);