Badanie EKG wysiłkowe

Test wysiłkowy Kraków

EKG wysiłkowe (próba wysiłkowa) to rodzaj badania, które ma na celu oceny nieprawidłowości w pracy serca lub ryzyka wystąpienia choroby niedokrwiennej serca. Służy także do oceny wydolności układu krążenia i rytmu serca podczas wysiłku. Wykonuje się go po umieszczeniu elektrod na klatce piersiowej, a następnie osobie badanej wykonuje się pomiar impulsów elektrycznych generowanych przez serce podczas ćwiczeń. Wyniki tego testu mogą określić, czy istnieją jakiekolwiek nieprawidłowości w pracy serca podczas ćwiczeń. EKG wysiłkowe jest zwykle wykonywane razem z innymi badaniami serca.

Badanie wysiłkowe jest nieinwazyjne. Podczas testu lekarz sprawdza, jak pracuje serce w trakcie dużej aktywności i ocenia jego zapotrzebowanie na tlen. Często próba wysiłkowa jest zlecana przez lekarza przy podejrzeniu choroby wieńcowej, w celu zdiagnozowania niewydolności serca czy ocenie stanu Pacjenta po zawale (nie wykonuje się badania świeżo po przebytym zawale).

Badanie EKG

Jak wygląda badanie wysiłkowe serca?

Badanie wysiłkowe serca to badanie EKG podczas wysiłku/ruchu. Badanie EKG wysiłkowe można wykonywać podczas spaceru/truchtu na bieżni lub pedałując na stacjonarnym rowerku (cykloergometrze). Badanie elektrokardiograficzne (EKG) wykonuje się w celu oceny pracy i wydolności serca oraz kontroli ciśnienia krwi u osoby poddanej obciążeniu fizycznemu. Do klatki piersiowej rąk i nóg pacjenta przyklejane są elektrody, a następnie badany chodzi na ruchomej bieżni lub ćwiczy na cykloergometrze. Aparat EKG monitoruje i zapisuje pracę serca, a wykwalifikowany personel medyczny kontroluje ciśnienie krwi. Próba wysiłkowa trwa ok 20-30 minut.

Jak przygotować się do próby wysiłkowej?

Przede wszystkim na wizytę należy zabrać ze sobą strój sportowy wraz z obuwiem typu adidasy, mężczyźni muszą ogolić klatkę piersiową. Pacjenci zgłaszający się na badanie EKG wysiłkowe nie mogą przyjmować leków z grupy beta-blokerów, chyba, że lekarz zlecający zdecyduje inaczej. Bezpośrednio przed badaniem nie należy palić papierosów, pić mocnej kawy ani spożywać posiłków.

Wskazania do zabiegu

Badanie należy wykonać jeśli w badaniu EKG spoczynkowym wystąpiły niespecyficzne zmiany lub gdy lekarz potrzebuje dokładniejszej oceny czynności układu krążenia oraz wydolności serca. Badanie służy do diagnostyki bólów w klatce piersiowej, zaburzeń rytmu serca, oceny stopnia zaawansowania choroby niedokrwiennej serca oraz do oceny skuteczności jej leczenia. Badanie wysiłkowe wykonuję się również do kwalifikacji do innych, inwazyjnych badań tj. koronografia. Badanie EKG wysiłkowe wykonuje się na zlecenie lekarza.

Przeciwwskazania do próby wysiłkowej

Przeciwwskazania do wykonania badania wysiłkowego:

• świeżo przebyty zawał serca
  • zaawansowana niewydolność lewokomorowa
  • nieuregulowane nadciśnienie tętnicze
  • ciężkie nadciśnienie tętnicze
  • poważne zaburzenia rytmu serca
  • zapalenie mięśnia sercowego
  • zakrzepica żył

Próba wysiłkowa ujemna - co oznacza? Co oznacza dodatnia?

Ujemna próba wysiłkowa oznacza, iż aparat do elektrokardiografii nie wykrył nieprawidłowości w pracy serca, a pacjent nie zgłaszał złego samopoczucia w trakcie badania. Dodatnia próba wysiłkowa oznacza, że elektrokardiogram wykrył nieprawidłowości co może oznaczać chorobę niedokrwienną serca. Należy pamiętać, iż wynik badania interpretuje lekarz kardiolog.

Kardiolog wykonujący EKG wysiłkowe w Nova Clinic Kraków

Lek. med. Tatiana Łach

Kardiologia

Specjalizuje się w leczeniu: nadciśnienia tętniczego, choroby niedokrwiennej serca, choroby wieńcowej, arytmii, niewydolności serca, chorób układu krążenia.

Próba wysiłkowe

EKG wysiłkowe – cena Kraków