Co to borelioza
  • 12 lipca, 2023

Czym jest borelioza?

Borelioza, znana również jako choroba z Lyme, to wielonarządowa choroba zakaźna wywoływana krętkami bakterii: Borrelia burgdoferi, Borrelia garinii, Borrelia afzelii przenoszonymi przez kleszcze. Choroba ta może dawać takie objawy jak: bóle stawów, bóle głowy, zaburzenia widzenia, orientacji, słuchu, drżenia i skurcze mięśni, sztywność karku, ogromne uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją i pamięcią. Charakterystycznym dla tej choroby objawem jest rumień wędrujący, który jednoznacznie wskazuje na jej wystąpienie, natomiast pojawia się tylko u 30% – 50% chorych.

Czytaj więcej: Objawy boreliozy

Jest to przewlekła choroba wymagająca leczenia długofalową antybiotykoterapią. Nieleczona może prowadzić do bardzo poważnych powikłań, nieodwracalnych zmian, które skażą pacjenta na cierpienie. Wcześnie wykryta borelioza zwiększa szansę na pełne wyleczenie, choć problem leży w jej zdiagnozowaniu. Żadne z badań w kierunku boreliozy nie jest idealne i często niesie ryzyko fałszywych wyników, dlatego przy podejrzeniu boreliozy najczęściej wykonuje się kilka różnych testów. O badaniach na boreliozę pisaliśmy TUTAJ.

Jak można się zarazić boreliozą?

Boreliozą zarażamy się od kleszczy, również od formy niedojrzałej kleszcza czyli nimfy. Nimfa jest przeźroczysta i wielkości główki od szpilki, dlatego często jest niezauważana przez pacjentów. Mówi się, że aby doszło do zarażenia kleszcz, musi przebywać w ciele przynajmniej 24 h, niestety coraz częściej historie pacjentów temu zaprzeczają. Chorzy deklarowali wyciągnięcie kleszcza w ciągu kilku godzin po ukąszeniu, co jednak nie uchroniło ich przed chorobą. Okazuje się bowiem, iż kilka procent chorych kleszczy ma bakterie obecne w śliniankach i do zakażenia może dojść bardzo szybko po ugryzieniu. Wraz z śliną kleszcza przekazywane są bakterie do organizmu człowieka. Krętki bakterii zasiedlają głównie układ pokarmowy kleszcza, dlatego nie należy go ściskać ani smarować tłuszczem. Działanie takie powoduje zwracanie treści z układu pokarmowego przez kleszcza co znacznie zwiększa ryzyko zachorowania.

Gdzie można zarazić się boreliozą? Boreliozą można zarazić się wszędzie. Kleszcze przenoszone są przez zwierzęta na tereny miejskie niezalesione. Największe jednak ryzyko złapania kleszcza jest podczas pikników na łąkach i spacerów w lasach.

Jak wygląda rozpoznanie i leczenie?

Rozpoznanie choroby następuje na podstawie objawów oraz badań serologicznych. Objawem nie pozostawiającym wątpliwości co do zakażenia jest rumień wędrujący.

Boreliozę dzielimy na wczesną i przewlekłą.

Borelioza wczesna trwa kilka tygodni i w tym czasie mogą pojawić się następujące objawy: rumień, gorączka, bóle stawów, potliwość, osłabienie, senność. Chorzy często mylą je z objawami grypopodobnymi.

Borelioza przewlekła to taka, która trwa ponad 12 miesięcy. Wtedy widoczne są poważne powikłania kardiologiczne, neurologiczne, dolegliwości stawowe, które są skutkiem braku leczenia choroby. Do objawów przewlekłej boreliozy zaliczamy: bóle i obrzęki stawów, bóle i kurcze mięśni, tiki mięśni twarzy, sztywność karku i trzeszczenie szyi, skoki pulsu i ciśnienia krwi, porażenia nerwów obwodowych, drżenia mięśni i kończyn, trudności w rozumieniu szybkich dialogów, otępienie, przewlekłe zmęczenie, senność, problemy z koncentracja, depresja.

Po wykonaniu badań i potwierdzeniu wystąpienia boreliozy, lekarz ustala indywidualną drogę leczenia pacjenta. Niestety, jest to długotrwały proces, który wymaga dużo cierpliwości i wytrwałości. W Nova Clinic do walki z chorobą wykorzystujemy antybiotykoterapię, terapię MORA oraz ozonoterapię.

Diagnostyka i leczenie boreliozy

Odwiedź nasz gabinet, jeśli zmagasz się z tę chorobą lub podejrzewasz zakażenie.

Leczenie boreliozy

Wcześnie wykryta borelioza jest znacznie łatwiejsza do wyleczenia niż jej przewlekła forma.

Czy istnieje szczepionką na boreliozę?

Szczepionka na boreliozę jest obecnie w 3 fazie badań (2023 rok). Zapewne po ich zakończeniu będzie ona dostępna dla pacjentów. W obecnej sytuacji warto skorzystać z dostępnej szczepionki na odkleszczowe zapalenie mózgu. W większości przychodni POZ jest ona dostępna odpłatnie.

Profilaktyka boreliozy

Czy istnieje sposób na zapobieganie zakażenia? Nie mamy 100% pewności, że zapobiegniemy zakażeniu. Ważna jest jednak prawidłowa reakcja po ugryzieniu kleszcza i odpowiednia ochrona podczas spacerów na dworze. O tym wszystkim piszemy na naszym blogu, sprawdź!

Jak chronić się przed kleszczami?

Co zrobić po ugryzieniu kleszcza?